کد مطلب:193127 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:94

آیا ائمه به چیزی احتیاج پیدا می کنند هنگامی که از چیزی سؤال می شوند؟
1- عبدالله بن طلحه نهدی گوید: شنیدم ذریح به امام صادق - علیه السلام -



[ صفحه 201]



عرض كرد: فدایت شوم، حاجتی دارم.

حضرت فرمود: ای ذریح، حاجتت را عرضه كن كه هیچ چیز نزد من محبوبتر از برآوردن حاجت تو نیست؟

عرض كرد: فدایت شوم؛ خبر ده مرا آیا هنگامی كه شما از چیزی سؤال می شوید كه پاسخ آن را از رسول اكرم - صلی الله علیه و آله و سلم - ندارید به چیزی مانند كتابی احتیاج پیدا می كنید، كه در آن نگاه كنید، و پاسخ را پیدا كنید.

حضرت فرمود: ای ذریح؛ آری به خدا اگر آن نباشد كه علم ما اضافه می شود هر آینه علم ما تمام می شد و به پایان می رسید.

عبدالله بن طلحه گوید: به حضرت عرض كردم: آیا چیزی به علم شما اضافه می شود كه نزد پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - نیست.

فرمود: داود از پیامبران دانششان را به ارث برد، و مع ذلك خداوند به علم او اضافه كرد.

و سلیمان از داود دانشش را به ارث برد، و مع ذلك خداوند به علم او اضافه نمود.

و محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - از داود و سلیمان دانششان را به ارث برد و مع ذلك خداوند به علم او اضافه نمود. و ما از رسول اكرم دانشش را به ارث بردیم و خداوند به دانش ما اضافه نمود، و به علم و دانش و معلومات چیزی اضافه نمی شود مرگ آن چیزی كه محمد آن را می داند. مگر نشنیدی پدرم (امام باقر - علیه السلام -) می فرمود: تمامی اعمال بندگان بر رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - هر روز پنجشنبه عرضه می شود، و او در آن اعمال نظر می كند و به آنچه واقع می شود علم پیدا می كند، پس به دانش ما اضافه نمی شود مگر چیزی كه آن را او می داند. [1] .

2- محمد بن سلیمان دیلمی از پدرش روایت می كند كه گفت: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: من بارها شنیدم كه می فرمائید: اگر به دانش ما اضافه



[ صفحه 202]



نمی شد، هر آینه علم ما تمام می شد.

حضرت فرمود: اما حلال و حرام پس به خدا قسم آن را خداوند بر پیامبرش به تمام و كمالش نازل نمود و در زمینه ی حلال و حرام به علم و دانش اضافه نمی شود.

عرض كردم: پس در چه زمینه ای اضافه می شود؟

فرمود: در سائر زمینه ها غیر از حلال و حرام.

گفتم: پس چیزی به شما داده می شود كه از رسول خدا مخفی است؟

فرمود: خیر، آن مطلب از ناحیه خدا كه صادر شد فرشته آن را نزد پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - می برد.

و به ایشان می گوید: ای محمد؛ پروردگارت تو را به این و آن دستور می دهد. پس حضرت رسول اكرم - صلی الله علیه و آله و سلم - می فرماید: اینها را نزد علی - علیه السلام - ببر، فرشته آن را نزد علی - علیه السلام - می برد، علی - علیه السلام - می فرماید: آن را نزد حسن - علیه السلام - ببر، و حسن - علیه السلام - می فرماید: آن را نزد حسین - علیه السلام - ببر، و همین طور تا به ما می رسد.

گفتم: پس به شما چیزی اضافه می شود (از دانش و علم) كه پیغمبر خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - آن را نمی داند؟

حضرت فرمود: وای بر تو؛ چگونه ممكن است كه امام چیزی را بداند كه رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - یا امام قبلی آن را نداند؟ [2] .

3- علی از ابی بصیر روایت می كند كه گفت: از امام صادق - علیه السلام - شنیدم می فرمود: به علم ما در شب و روز اضافه می شود، و اگر چنین نشود هر آینه آنچه در نزد ما است تمام می شد و ته می كشید.

ابوبصیر عرض كرد: فدایت شوم؛ چه كسی نزد شما می آید.

حضرت فرمود: بعضی از ما با چشم می بیند، و بعضی از ما در قلب او الهام می شود، و بعضی از ما با گوشش می شنود، و مانند صدای زنجیر كه به طشت



[ صفحه 203]



می زنند در آن صدا می كند.

ابوبصیر گفت: خدای مرا فدایت كند؛ چه كسی نزد شما می آید؟

حضرت فرمود: او مخلوقی بزرگتر از جبرئیل و میكائیل است. [3] .


[1] بحارالأنوار: ج 26 ص 9 ح 37.

[2] بصائر الدرجات: 116، الاختصاص: 313، بحارالأنوار: ج 22 ص 551 ح 8.

[3] بصائر الدرجات: 64، بحارالأنوار: ج 26 ص 52 ح 110.